۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۷

عراقی ها از اولین روز عید فطر با سنت های ثابتی استقبال می کنند که باز نماز عید و زیارت اهل قبور آغاز می شود و پس از آن نوبت به صبحانه ویژه می رسد که مراسمی با اهمیت بسیار است.

عید فطر در عراق، مانند دیگر کشورهای عربی، در کنار عید قربان، مهم ترین اعیاد مذهبی بشمار می رود و خانواده های عراقی عادت دارند در روز اول عید به قبرستان ها بروند تا برای امواتشان فاتحه ای بخوانند.
جشن عید بدون صبحانه کامل نمی شود. بازار صدریه در مرکز بغداد مملو از مردم برای خوردن غذای «کاهی و سرشیر» می شود.
نام «سرشیر عراقی» (قیمر) و طعم خامه‌ای و لذیذ آن همیشه با صبح‌ها و سفره‌های صبحانه عراقی‌ها به‌ویژه با مقداری مربا یا عسل تداعی می‌شود، و یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای صبحگاهی در مناسبت‌های تعطیلات از جمله عید سعید فطر است.
آداب و رسوم جشن عید فطر در استان های مختلف عراق مشابه است، به گونه ای که خویشاوندان، همسایه ها و دوستان با یکدیگر دیدار می کنند و عید را تبریک می گویند و به کوچکترها عیدی می دهند.
دسر «کلیجه» (کلوچه) از جمله دسرهایی است که مادران و زنان عراقی به خصوص در عید قطر به مقدار زیاد تهیه می کنند.
اگرچه تهیه دسر سنتی «کلیجه» کار آسانی نیست و نیاز به تلاش و خستگی دارد و آماده‌سازی آن ممکن است ساعت‌ها طول بکشد و معمولاً تا سحر در شب عید طول می‌کشد، اما زنان عراقی اصرار دارند که آن را با دستان خود تهیه کنند.
هیچ فرضیه تایید شده ای وجود ندارد که منشا روشنی را برای «کلیجه» مشخص کند، هرچند نزدیکی نام آن با «کلوچه» ایرانی روشن است. این شیرینی در عراق، شرق سوریه و عربستان سعودی بسیار معروف و محبوب است و تا به امروز نماد شیرینی عید است.
«کلیجه» خمیری است که با خرما با ترکیبی از ادویه ها مانند هل و زنجبیل است که آن را با موادی مانند نارگیل یا خرما یا کنجد یا پسته یا گردو پر می کنند، سپس در فر می پزند و با چای یا قهوه سرو می کنند.
 

کد خبر 19211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =